بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
Selamat datang ke Masjid Ar-Raudhah As-Sakinah, Taman Pulai Emas, Skudai, JDT

Sunday 12 April 2015

Tinta Pengerusi

Kita dan Pemuda 

Assalamualaikum Wrt. Wbt.

Hari ini, masjid kita tidak lagi mesra pemuda. Masjid kita kebanyakkannya meminggirkan golongan muda bahkan kanak-kanak. Masjid kita barangkali hanya untuk orang-orang tua atau dalam ertikata lain "Daun Yang Bakal Layu Esok Hari ".

Kita tinggalkan anak-anak kita dibelakang saf dengan dunia mereka sendiri, sewaktu kita berjumpa Allah.  Malah lebih teruk ada yang tinggalkan anaknya dirumah. si ayah yang hebat di masjid, tetapi dalam waktu yang sama lupa pada anaknya di rumah.

Kita sering berbicara hal-hal lain, tetapi jarang sekali berbicara tentang masalah pemuda, walaupun kurang mendapat sambutan dari si ayah dan ibu itu sendiri, berbicara tentang keruntuhan akhlak mereka, usahkan berdiskusi tentang masalah mereka, kita biarkan mereka hanyut dengan dunia mereka dan kita dengan dunia kita sehingga wujud jurang antara golongan muda dengan tua.

Ada diantara kita yang menegur anak kita, tapi ego dengan umur dan pengalaman kita, malah remaja yang cuba menegur golongan tua dikatakan kurang ajar. Kita boleh lihat sendiri bilangan remaja, bahkan golongan tua sendiri yang hadir ke masjid. Masih boleh dikira dengan jari.

Akhirkata, sebagai muslim yang sayangkan golongn remaja, dan mereka inilah bakal pewaris kita satu hari kelak, mari buka mata, pasang telinga, gerakan seluruh kudrat kita untuk terus komited mencari pelbagai usaha menarik golongan remaja dan tua untuk ke masjid. Bukan hanya mencari seribu alasan dan kritikan yang tidak ada kesudahannya. Mari kita jadi pemuda tua yang tua dari segi ilmu dan pengalamannya menandingi manusia seusia dengannya. Rajin-rajinlah bersama dengan orang yang berilmu untuk kita dapatkan ilmu dan pengalaman mereka. Nukilan ini ikhlas buat ingatan diri penulis dan seluruh warga Taman Pulai Emas.

Wallu'alam...

No comments:

Post a Comment